Sådan får du mere ud af dit anlæg...

For et ganske beskedent beløb, kan du få kanon lyd i sin bil, hvis du bruger lidt omtanke og lidt mere tid på monteringen.


Affind dig ikke med dårlig lydkvalitet, bliv ved med at eksperimentere indtil du opnår den lydkvalitet du ønsker. Spørg andre, der f.eks. er klogere end dig selv, eller som du ved har monteret anlæg der har lydt godt. Deres tips kan spare dig for mange timer men spørg ikke folk der siger at de er eksperter, og ikke selv har bygget en vellydende bil.


Hattehylde montering

Har du en 3 dørs bil, er hattehylden altid løs og af et forholdsvis blødt materiale, der ikke egner sig til montering af større højttalere. For det første er den så blød at den vil gå i selvsving selv ved lav effekt og derfor vil du miste bassen. Dernæst kan det være et problem om den kan holde til at du monterer et sæt tunge 6x9" højttalere, og bue nedad under vægten, hvorefter den kan miste sit greb i beslagene, hvor den hænger fast.
Det bedste du kan gøre er at lave en hattehylde i MDF eller spån plade ved at bruge den originale hattehylde som skabelon. Her kan vi henvise til Bilstereo Bladet nr. 3-98 hvor du kan finde en udførlig hattehylde fabrikation.


Dørmontering

Vil du have højttalere i dørene, kan du ikke bare lave et hul og skrue dem fast i dørbeklædningen. Den er oftest lavet af pap og vil gå i selvsving, selv ved lav effekt og derfor vil du miste bassen og få en del raslelyde med i købet.
Højttaleren skal monteres direkte i stålpladen eller stålstiverne i døren hvis det er muligt, ellers skal døren forstærkes med træ hvori højttaleren kan skrues fast i, på den måde sidder højttaleren helt i ro. Er der ikke plads i din dør til højttalere, kan du udvide døren med en svulst eller lign. Og vi kan henvise til Bilstereo Bladet nr. 2-98 hvor du kan finde en vejledning at udvide en dørside.
Nu når døren alligevel er skilt ad, så kan du ligeså godt dæmpe døren med dæmpningsmateriale, så den udvendige dørplade ikke flapper. Dermed maksimerer du udbyttet af de højttalere du monterer i døren.


Instrumentbords montering

Normalt i mange biler sidder der 4" højttalere i instrumentbordet, de er den sikre vej til "flof - flof" lyde. I de fleste tilfælde er du nødt til at udskifte de originale højttalere med noget bedre, men de skal ikke bare dumpes ned i hullet, for så får du ikke meget ud det.
Hvis du har lavet et baskabinet med 10 cm basreflex rør, har du sikket noget rør tilovers, som du kan lime fast bagpå højttaleren, så det danner et kammer bagved magneten. I de fleste biler kan det godt være der, hvis du skubber lidt til varmekanalen. En anden ting der også kan hjælpe meget, er hvis du kommer skumgummi eller lignende uden om magneten nede i det originale hul. Du vil opleve at der kan komme forholdsvis gode baslyde ud fra instrumentbordet, og det er der ikke mange der har.


Subwoofer montering

En subwoofer spiller oftest bedst hvis den er monteret i et kabinet. Når du skal bygge kabinettet, skal det også være i kraftigt MDF eller spånplade. Hvis du limer kanterne, der hvor de skal sættes sammen og dernæst skruer hele kabinettet sammen, så har du et godt og stabilt kabinet. Her kan vi henvise til Bilstereo Bladet nr. 1-98 hvor du kan finde en komplet artikel om at bygge et subwoofer kabinet.. Skal det være et basreflex kabinet skal du montere basreflex rørene i samme side som basenheden da der, hvis bas og reflexrør sidder i hver sin side, kan ske en akustisk kortslutning. Det er meget vigtigt, at du vælger kabinettets placering i bilen, før du går i gang. Du skal sikrer dig at basenheden ikke kommer til at pege op mod loftet eller direkte ind i sæderne. Det vil give tryk den forkerte vej, den vil ingen modtryk have og du får ikke nok ud af den.


Placering af højttalere

En stor fejl, vil være at sætte diskanter ned i hullet, hvor de originale højttalere sad. Her vil de pege lige op i forruden og du vil miste stereoperspektivet. Det er heller ikke sagen at montere diskanterne i dørsiden, hvis du ikke kan dreje dem eller vende dem skråt op imod førersædet. I de fleste tilfælde vil de spille lige ind i selve sædet og du mister diskanten helt. Diskanter skal placeres så de peger mod førersædet og så langt ud til siderne som det er muligt, for størst muligt stereoperspektiv.
Mellemtoner og basser er mindre følsomme med placeringen, så her kan du bruge den gyldne regel; Jo dybere lyd, jo længere væk kan du placere højttalerne fra lyttestedet. Baskabinettets placering i bilen er også en vigtig detalje, for at få mest ud af baseffekten. Basenhederne skal have modtryk for at få nok ud af dem, og dermed er placeringen i bagagerummet med kabinettet op mod bagsædet og enheden pegende ud mod bagklappen, det sted hvor du vil få et godt modtryk og dermed en kanon god bas.



Faser og modfaser

Hvis du ikke er omhyggelig, når ledningerne skal monteres på alle højttalerne, så kan du nemt få en forkert fase fra baskabinet i forhold til baghøjttalerne, der vil udløse baseffekten. Sørg for at alle ledningerne fra forstærkerens plus og minus terminal nu også løber ud til højttalerens plus og minus terminal; plus til plus og minus til minus.
Selvom du nu har monteret alle ledninger korrekt, kan det godt være at der er en akustisk fase fordrejning på dit system. Så skal du vende hver fase i forhold til hinanden. Vær først sikker på at fasen er korrekt på højre/venstre side. Vend derefter faserne på først diskanten, så mellemtone, mellembas og til sidst bassen en ad gangen for optimal lydkvalitet. Du kan læse mere om dette på de næste sider; "Sådan forbedrer du din lydkvalitet".

 

Kabelføring

Er du elektriker eller lign. er den letteste løsning for dig, at tage kabel med hjem fra dit arbejde, det ser jo kraftigt og stærkt ud, og så kan det klare temmelig mange ampere i hvert fald i 220 volt systemet …… STOP HER!.
Det er den største fejl af dem alle. 220 volts kabel dur slet ikke til bilstereo. Forklaringen ligger i trådene inde i kablerne der i 220 volts kabler er meget stive og kraftige.
Til bilstereo og lyd i det hele taget skal du bruge bløde kabler med mange, meget tynde tråde indeni, så kan du få god lyd.


Det hele starter ude ved batteriet. Sørg for at afrense polerne på batteriet og monter kabelsko uden korrosion og kablerne skal sættes ordentligt fast på kabelskoen. Når du skal vælge strøm- og stelkabel, skal du vælge gode kraftige kabler med gode dimensioner så der er rigeligt strøm til forstærkeren så der kommer smæk i forstærkeren uden forvrængning.
Er din forstærker med stor effekt, skal den have tykkere kabler end hvis du har en lille forstærker og det hele kommer også an på hvor lange kablerne er. For tynde kabler til forstærker og en dårlig batteri forbindelse giver tidlig forvrængning og bassen lyder som en mellemtone ved belastning. Hvis du kaster kablerne ind i bilen med en skovl, kan du også være ret sikker på dårlig lyd. Også her er det vigtigt at være omhyggelig. For at undgå støj eller lign. skal signalkablet der løber fra radioen til forstærkeren ligge for sig selv i den ene side af bilen og strømkablet skal ligge i den anden side. Det virker som dobbelt arbejde i første omgang, når du skal have gulvtæppet op i begge sider af bilen, men det er ingen arbejde i forhold til hvis du skal have det hele ud igen bagefter, for at lægge dem i hver sin side af bilen, for slet ikke at tale om det arbejde det kan være at finde støjfejl.
Når du skal trække kablerne i bilen, er det også vigtigt at du lægger dem pænt, de må ikke være snoet ind i hinanden eller have bug på, så de kan kække indeni hvis der bliver trådt på dem.
Stelledningen fra både radioen og forstærkeren skal være af samme dimension som plusledningen, den skal være så kort som mulig og
monteres direkte i bilens karos. Her er det igen vigtigt, at stedet er renset og fri for tekstyl og andet.
Til højttalerne skal du vælge højttalerkabel ligeledes af god kvalitet og tykkelse. Som en hovedregel kan du bruge 0,75 - 1,5 mm2 til diskanterne, 2,5 - 4,0 mm2 til mellemtoner og 4,0 - 6,0 til basserne. Men det er vigtigt at gå op i tykkelse hvis kablerne skal være meget lange.


Justering af anlæg

En typisk fejl, er at alle enheder er skruet på maksimum både equalizer, delefilter og forstærkere hvilket giver en total overstyring.
Her vil det være en god idé at læse de næste sider om hvordan du forbedrer din lydkvalitet.